Amerykańska regulacja FATCA (ang. Foreign Account Tax Compliance Act) to akt prawny mający na celu zobowiązanie zagranicznych (nieamerykańskich) instytucji finansowych, w tym banków prowadzących rachunki osób fizycznych i podmiotów podlegających opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej: USA), do przekazywania amerykańskim organom podatkowym informacji dotyczących tych rachunków.
Polskie przepisy implementujące FATCA nakładają obowiązki zarówno na instytucje finansowe, jak i na Klientów tych instytucji.
Banki, w tym Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank w Warszawie (dalej: Bank) obowiązane są w szczególności do identyfikowania amerykańskich rachunków tj. rachunków Klientów, którzy posiadają obowiązki podatkowe w USA, a następnie coroczne przekazywanie informacji o tych rachunkach do właściwych organów podatkowych.
W związku z powyższym Bank w szczególności pozyskuje od Klientów oświadczenie o statusie FATCA, które w zakresie nowo zawieranych umów rachunku bankowego stanowi część procedury otwarcia rachunku.
Klient jest zobowiązany do złożenia odrębnego oświadczenia na potrzeby FATCA każdej instytucji finansowej w której posiada rachunek finansowy, ponieważ te instytucje muszą oddzielnie przeprowadzić procesy określone w powszechnie obowiązujących przepisach.
Zgodnie z wymogami FATCA, Bank został zarejestrowany na stronie internetowej Urzędu Skarbowego Stanów Zjednoczonych Ameryki (http://www.irs.gov) pod następującymi danymi:
Nazwa: IDEA BANK S.A.
Model: IGA 1A
Numer GIIN (Global Intermediary Identification Number): BGEQZP.99999.SL.616
Status FATCA: Reporting Model 1 FFI
Obowiązek złożenia oświadczenia FATCA związany z posiadaniem rachunku finansowego prowadzonego przez Bank. Ze względu na ramy czasowe obowiązywania regulacji FATCA obowiązek ten dotyczy co do zasady:
• Klientów, którzy otworzyli rachunki w okresie od 1 lipca 2014 roku do 30 listopada 2015 (tzw. rachunki z okresu przejściowego),
• Klientów otwierających nowe rachunki od 1 grudnia 2015 r. (oświadczenie na potrzeby FATCA należy złożyć każdorazowo w trakcie procedury otwierania rachunku),
• Klientów spełniających przesłanki tzw. „osoby amerykańskiej”.
Jeśli zajdą zmiany powodujące nieaktualność złożonego oświadczenia należy niezwłocznie złożyć Bankowi aktualne oświadczenie w tym zakresie. W razie konieczności Bank może wystąpić także o dostarczenie dodatkowych dokumentów w celu weryfikacji wiarygodności oświadczenia FATCA.
W przypadku niezłożenia przez Klienta oświadczenia FATCA w terminie przed 1 grudnia 2016 r., zgodnie z Ustawą FATCA, Bank dokonał blokady rachunków finansowych otwartych w okresie od 1 lipca 2014 r. do 30 listopada 2015 r., (tzw. rachunki z okresu przejściowego). Blokada oznacza całkowity brak możliwości korzystania i dysponowania ze zgromadzonych na rachunkach środków.
Odblokowanie rachunku zostanie zrealizowane w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania przez Bank poprawnie wypełnionego przez Klienta oświadczenia FATCA.
Szczegółowa informacja na temat blokady rachunku jest dostępna również na stronie Komisji Nadzoru Finansowego pod adresem: https://www.knf.gov.pl/o_nas/komunikaty?articleId=54915&p_id=18
Klienci w celu złożenia oświadczenia mogą udać się do dowolnego Oddziału Banku, lub też mogą przesłać wypełnione i własnoręcznie podpisane oświadczenia do Centrali Banku:
a) pisemnie na adres korespondencyjny:
Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank
Departament Operacji
ul. Przyokopowa 33
01-208 Warszawa
z dopiskiem "FATCA"
Klienci mogą również złożyć oświadczenie telefonicznie, poprzez kontakt z Infolinią pod numerem 22 439 90 90 lub 800 100 700 (Infolinia czynna jest w dni robocze w godzinach od 08:00 do 20:00. Koszt połączenia zgodny ze stawką operatora).
Oświadczenie może również zostać złożone w formie ankiety w Bankowości Internetowej, o ile Bank udostępni taką funkcjonalność.
Przepisy FATCA w Polsce weszły w życie 1 grudnia 2015 r.
Tak, wszystkie instytucje finansowe w Polsce w tym również Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank w Warszawie, obowiązane są realizować zadania wynikające z FATCA. Każda instytucja finansowa, ustala własną procedurę uzyskania od Klientów oświadczeń określających ich status FATCA w związku z czym mogą występować różnice w otrzymanej przez Klienta dokumentacji.
Regulacjom FATCA w Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank w Warszawie podlegają Klienci indywidualni posiadający w Banku produkty takie jak m.in.: rachunki oszczędnościowo - rozliczeniowe, konta oszczędnościowe, lokaty
W celu ustalenia prawidłowego statusu FATCA, Bank może zwrócić się z prośbą o przekazanie dodatkowych informacji lub dokumentów. Klienci, których będzie to dotyczyło zostaną indywidualnie o tym poinformowani.
W znacznej większości przypadków, zebranie informacji będzie jednorazowe, jednak po wystąpieniu odpowiednich okoliczności np. gdy oświadczenie zawiera błędy, lub też gdy zajdzie potrzeba uzyskania dodatkowych danych lub dokumentów, Bank ponownie skontaktuje się z Klientem. Należy jednak pamiętać, iż to Klient który złożył już oświadczenie FATCA, jest zobowiązany do niezwłocznej aktualizacji oświadczenia, jeśli wystąpią okoliczności wpływające na jego status FATCA np. utrata obywatelstwa USA.
Tak. Formularz oświadczenia jest dostępny poniżej:
Oświadczenie FATCA dla osób fizycznych,
Nowi Klienci będą składać oświadczanie FATCA w trakcie procesu otwierania rachunku.
Bank będzie corocznie przekazywać do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacje dotyczące rachunków posiadanych przez osobę podlegającą obowiązkowi podatkowemu w USA. Przekazane zostaną również informacje o Klientach dla których nie jest możliwe ustalenie ich statusu FATCA .
Zakres informacji jakie będą przekazywane do lokalnych organów podatkowych dotyczy danych osobowych Klienta (m.in. imię i nazwisko, adres, TIN –numer identyfikacji podatkowej) oraz posiadanych przez niego rachunków (m.in. identyfikator rachunku, saldo rachunku).
Podatnikiem USA jest osoba fizyczna spełniająca co najmniej jeden z poniższych warunków:
- posiada obywatelstwo USA (również w przypadku jednoczesnego posiadania innego obywatelstwa);
- uzyskała prawo stałego pobytu w USA przez dowolny okres w danym roku podatkowym (tzw. Zielona karta);
- dokonała wyboru amerykańskiej rezydencji dla celów podatkowych po spełnieniu warunków przewidzianych w przepisach USA;
- przebywała w USA przez co najmniej 31 dni w ciągu roku podatkowego i jednocześnie łączna liczba dni, w których osoba ta przebywała w USA w ciągu bieżącego roku i 2 poprzednich lat kalendarzowych wynosi co najmniej 183 dni (ustalając łączną liczbę dni pobytu stosuje się mnożnik 1 dla liczby dni pobytu w roku bieżącym, 1/3 dla dni pobytu w roku poprzednim i 1/6 1/6 dla dni pobytu dwa lata wstecz co oznacza, że: 1 dzień pobytu w roku bieżącym = 1 dzień do łącznej liczby dni pobytu, 3 dni pobytu w roku poprzednim = 1 dzień do łącznej liczby dni pobytu, 6 dni pobytu dwa lata wstecz = 1 dzień do łącznej liczby dni pobytu.
Niezależnie od powyższego, za podatnika USA uznawana jest także osoba fizyczna, której związki osobiste i majątkowe z USA są silniejsze niż z Polską (tzw. ośrodek powiązań osobistych w USA zgodnie z umową między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r, Dz. U. z 197 r., Nr 31, poz. 178)
• Nowi Klienci Banku składają oświadczenia CRS i FATCA na jednym formularzu w trakcie procedury otwierania rachunku.
• Dla pozostałych Klientów zostały przygotowane odrębne formularze.
FATCA jest aktem prawa amerykańskiego, na podstawie którego Bank jest zobowiązany do identyfikacji rachunków osób fizycznych i podmiotów podlegających opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych Ameryki. CRS wymaga natomiast, aby Bank zidentyfikował rezydencję podatkową Klientów oraz przekazywał informacje o tych Klientach, których rezydencja podatkowa znajduje się w innym kraju niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki.
Przedstawione informacje mają wyłącznie charakter informacyjny i zawierają opisy uproszczone; nie mają charakteru porady prawnej. Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank w Warszawie nie oferuje usług doradztwa podatkowego. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z ustaleniem Państwa statusu podatnika w zakresie regulacji FATCA zalecamy skorzystanie z usług doradcy podatkowego lub zasięgnięcie porady prawnej.
Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że od 10 grudnia bieżącego roku przenosimy obsługę Klientów oddziałów Lion’s Banku do oddziałów Idea Banku.
Zmiana nie wymaga od Państwa podejmowania żadnych działań. Zawarte umowy pozostają w mocy, a numery rachunków bankowych nie ulegną zmianie. Aktywne pozostają także karty płatnicze, kody PIN oraz loginy i hasła do bankowości elektronicznej.
Każdy Klient Lion’s Banku będzie nadal obsługiwany przez doradcę, także w trakcie przenoszenia obsługi do właściwego oddziału Idea Banku.
Doradcy Idea Banku mają długoletnie doświadczenie w obsłudze i oferowaniu produktów.
Zapewniamy, że wprowadzana zmiana wpłynie korzystnie na jakość obsługi Klientów, a w przyszłości umożliwi Państwu skorzystanie z jeszcze szerszej oferty produktów bankowych.
Obecne działania optymalizacyjne wynikają z konsekwentnie wdrażanych założeń rozwoju banku. Zmiany w organizacji sieci placówek zostały przez bank zaplanowane i przetestowane w wybranych lokalizacjach w ostatnich kilku miesiącach. Pozytywna ocena wyników tego procesu pozwoliła zaproponować nowy model organizacji pracy w ramach całej dotychczasowej sieci marki Lion’s Bank.
Za wszelkie potencjalne niedogodności przepraszamy.
W wypadku pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Zespół Lion’s Banku
AKTUALNY SPIS ODDZIAŁÓW WRAZ Z GODZINAMI ICH OTWARCIA ORAZ LISTA WPŁATOMATÓW ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE WWW.IDEABANK.PL/ODDZIALY.